Deze opdracht voer je uit tijdens het lezen. (zie foto) Geef aan welk fragment erbij hoort. Werk de opdracht na het lezen van het boek netjes uit.
Een boekverslag laten schrijven is een (te?) veel gebruikte leeractiviteit in het literatuuronderwijs (Nederlands en andere
talen). Hieronder staan een aantal alternatieven die ik ooit –afhankelijk van het doel- ingezet heb. Wil je een alternatief voor het traditionele boekverslag, de PowerPoint, Prezi, klassikale presentatie of het (YouTube promotie-)filmpje, voel je dan
vrij om hier te grasduinen om zo een eigen boeketje te maken.
Verzin
en maak samen een nieuwe kaft (voorkant) voor het boek. Deze nieuwe kaft moet passen bij het verhaal van het boek, een deel van het verhaal van
het boek of de sfeer van het boek. De titel van het boek en de naam van de schrijver veranderen jullie niet.
Jullie mogen zelf kiezen hoe jullie vorm geven aan deze kaft: tekenen, schilderen, knutselen,
de computer gebruiken of ……
Ook het formaat, de grootte is vrij. Tip: Neem eventueel een foto van je werk voor je portfolio.
Vergeet
niet jullie namen en klas op de achterzijde te zetten.
----------
Verzin en maak samen minimaal 5 passende illustraties voor in het boek. Jullie mogen zelf kiezen
hoe jullie vorm geven aan deze illustraties: tekenen, schilderen, knutselen, de computer gebruiken of …… Ook het formaat, de grootte is vrij.
Vergeet niet jullie namen en klas op het werk
te zetten.
----------
Jullie kiezen een belangrijke plaats/ruimte uit die in het boek beschreven wordt. Maak van deze plaats/ruimte een goede plattegrond. Schrijf op de achterzijde in steekwoorden hoe je
weet / waarom je denkt dat deze plaats/ruimte er zo uit ziet. Gebruik zo veel mogelijk informatie uit het boek.
Vergeet niet jullie namen en klas op de achterzijde te zetten.
----------
Jullie zoeken op internet een geschikte
(historische) topografische kaart, die je afdrukt. Geef nu op de kaart zo nauwkeurig mogelijk aan, welke plaatsen in het boek genoemd worden /
welke route er in het boek gevolgd wordt. Vergeten jullie niet jullie namen en klas te vermelden?
----------
Jullie kiezen een belangrijke plaats/ruimte
uit die in het boek beschreven wordt. Maak van deze plaats/ruimte een goede tekening / schilderij / collage / maquette. Schrijf (op de achterzijde of op een apart blaadje) in steekwoorden hoe
je weet / waarom je denkt dat deze plaats/ruimte er zo uit ziet. Gebruik zo veel mogelijk informatie uit het boek. Tip: Neem een foto van je werk voor je portfolio.
Vergeet niet jullie namen en klas
op de achterzijde te zetten.
----------
Jullie zijn schrijvers bij een tijdschrift of televisiepresentatoren. Jullie ontmoeten een van de hoofdpersonen uit het boek voor een interview. Bedenk eerst wie dit interview
zal lezen / horen en wat dit publiek wil weten. Schrijf dan 7 vragen. Beantwoord nu de vragen zoals deze hoofdpersoon dat zou doen. Gebruik zo veel mogelijk informatie uit het boek. Schrijf daarna een inleiding en een afsluiting.
Vergeet niet jullie namen en klas op het werk te vermelden.
----------
Jullie zijn schrijvers voor het journaal. Neem een belangrijke gebeurtenis uit het verhaal en herschrijf dit in een objectief, zakelijk, informatief nieuwsbericht van ongeveer 250 woorden.
Vergeet niet jullie namen en klas op het werk te vermelden.
Tijd
over….leen een video en neem jullie journaal op.
----------
Jullie zijn schrijvers voor een roddelblad. Neem een hoofdpersoon uit het verhaal en schrijf daarover een artikel. Zoek een voorbeeld voor de opbouw
en de stijl. Gebruik het boek om daar jullie basisinformatie vandaan te halen. Vergeet niet jullie namen en klas erbij te schrijven.
----------
Jullie zoeken 10 foto’s (zelfgenomen,
tijdschriften, kranten, internet) die volgens jullie goed passen als illustratie in het boek. Geef iedere foto een passend onderschrift.
Zorg voor minstens een foto bij een plaats uit het boek, een
foto bij een persoon uit het boek, een foto bij een gebeurtenis uit het boek en een sfeerfoto.
Vergeet niet jullie namen en klas op het werk te zetten.
----------
Jullie maken / zoeken 10 afbeeldingen die volgens
jullie goed passen bij de sfeer, gebeurtenissen, plaatsen, personen, verhaallijn. Deze afbeeldingen zijn de basis voor de collage die jullie maken.
Vergeet niet jullie namen en klas op (de achterkant van) het werk te zetten.
----------
Jullie bedenken / schrijven samen een ander einde aan
het boek.
Geef aan vanaf welke bladzijde jullie gaan schrijven.
Zorg dat je ongeveer 300 woorden hebt.
Vergeet niet jullie namen en klas op je werk te zetten.
----------
Informatieover het onderwerp. Jullie zoeken / kopiëren / printen vijf artikelen of teksten over het onderwerp. Je
kunt zoeken in (school)boeken, encyclopedie, tijdschriften en/of op internet. Jullie lezen deze teksten door en schrijven dan een eigen informatieve
tekst van ongeveer 200 woorden over dit onderwerp.
Vergeet niet jullie namen
en klas te vermelden.
----------
Zoals ieder boek, heeft ook dit boek een hoofdthema. Jullie zoeken / kopiëren / printen vijf songteksten, gedichten, teksten waarin hetzelfde thema terugkomt. Maak / schrijf
een gedicht of song met jullie gedachten over dit thema.
----------
Jullie zoeken / lezen / kopiëren / printen vijf teksten die (steeds) meer informatie geven over de schrijver. Vergeet niet jullie namen en klas te vermelden.
Vergeet niet om jullie namen en klas te vermelden.
Tijd over… maak een cartoontekening van deze schrijver.
----------
Kies een belangrijke gebeurtenis uit het
boek en zet dit om in een kort stripverhaal. Het stripverhaal mogen jullie tekenen, schilderen, op de computer maken of ….. Het formaat mogen jullie je zelf bepalen.
Vergeet niet om jullie namen en klas te vermelden.
----------
Zoek een positieve en een negatieve recensie op over het boek. Combineer dat met jullie meningen. Maak een video-opname van een verkoopgesprek,
waarbij een van jullie de verkoper is en de ander de kritische klant.
----------
Jullie maken een reclamespotje voor radio of tv. Probeer door dit spotje de luisteraar / kijker
over te halen het boek echt te gaan kopen. Neem het reclamespotje op.
----------
Jullie zoeken een aantal bestaande liedjes (met tekst) of muziekfragmenten of gedichten die volgens jullie passen bij het boek. Leg uit waarom deze liedjes / fragmenten / gedichten volgens jullie passen.
Vergeet niet jullie namen
en klas te vermelden.
----------
Jullie schrijven een liedtekst en/of muziekstuk passend bij de gebeurtenissen in het boek. Een geluidsopname van het muziekstuk
is natuurlijk helemaal fantastisch.
Vergeet niet jullie namen en klas te vermelden.
----------
Jullie gaan een aantal voorwerpen verzamelen, die
volgens jullie goed passen bij de inhoud van dit boek. Leg uit waarom jullie deze voorwerpen gekozen hebben, waarom ze bij dit boek passen of zorg voor passende bijschriften. Tip: Neem een foto van je werk voor je portfolio.
Vergeet niet jullie namen en klas te vermelden.
----------
Jullie kiezen een gebeurtenis uit het boek en gaan dit fragment omzetten naar een andere tijdsperiode. Welke gebeurtenis willen jullie omzetten?
Welke tijdsperiode kiezen jullie?
Denk aan het aanpassen van de omgeving (gebouwen, huizen, wegen, vervoersmiddelen, kleding) en aan het aanpassen personen (denken, gedrag, doen en laten, reageren op
elkaar).
Vergeet niet jullie namen en klas te vermelden.
----------
Jullie kiezen een belangrijke gebeurtenis en maken daarbij een decorstuk (zoals
in film of toneel). Vergeet niet jullie namen en klas erop te schrijven.
Tip: Neem een foto van je werk voor je portfolio.
----------
Jullie zijn twee middeleeuwse troubadours die (in dichtvorm) het verhaal van het boek vertellen. Daarbij mogen jullie, net als de troubadours, veel refrein gebruiken. De hoofdpersoon is in jullie gedicht een echte held. Schrijf jullie namen en klas a.j.b.
op jullie werk.
----------
Jullie gaan een kruiswoordpuzzel of een woordzoeker maken. De woorden die gezocht moeten worden, hebben natuurlijk allemaal te maken met (de personen, plaatsen, gebeurtenissen in) dit boek. Willen jullie zorgen voor 1 blad dat nog ingevuld moet worden en een antwoordenblad?
Vergeet niet om ook jullie namen en klas te vermelden.
----------
Jullie nemen een fragment uit het boek en schrijven dat uit in een dialoog (ongeveer 20 regels) voor film of toneel.
Schrijf er daarna aanwijzingen bij voor de acteurs (hoe moeten zij hun rol spelen),
voor de cameraman en voor de decorbouwers.
Vergeet niet om ook jullie namen en klas bij te schrijven.
----------
Jullie gaan een brief schrijven
aan de schrijver van het boek met daarin jullie ervaringen, complimenten, kritiek, opmerkingen en vragen. Maak eerst een kladversie.
----------
De hoofdpersoon krijgt 1x in het boek de kans om een E-mail, brief of kaart te versturen. Aan wie stuurt hij dit bericht, wanneer en wat schrijft de hoofdpersoon?
Vergeet niet om ook jullie namen en klas op te schrijven.
----------
Jullie gaan
minimaal 5 andere, passende boektitels bedenken. Van iedere titel geef je aan of hij beter / minder goed is dan de originele titel en waarom jullie
dat vinden. Lukt het jullie om betere titels te bedenken? Vergeet niet om jullie namen en klas op het werk te zetten.
----------
Jullie gaan 5 spreekwoorden / gezegden / uitdrukkingen verzamelen die passen bij personen, gedrag, gebeurtenissen, plaatsen of sfeer van het boek.
Geef steeds aan bij welk fragment (citaat) het figuurlijk taalgebruik hoort. Vergeet niet om jullie namen en klas op het werk te zetten.
----------
Herschrijf
samen een fragment vanuit het perspectief, door de ogen van een bijfiguur Geef
aan welk fragment (citaat, bladzijdes) jullie hebben herschreven. Zet jullie namen en klas op het werk.
----------
Ontwerp op basis van het boek een spel voor
jullie klasgenoten. Jullie mogen zelf kiezen of dat een gezelschapsspel, een computerspel of ander spel wordt. Leg – zo nodig - op papier uit hoe het spel gespeeld moet worden en probeer het uit. Vergeet niet om jullie namen en klas erop te schrijven.
----------
Jullie gaan
proberen of je met informatie uit het boek en informatie van Internet kunt achterhalen wat er in die tijd / op die plaats op het menu stond.
Probeer van een gerecht het recept te schrijven of probeer het gerecht klaar te maken. Vergeet niet om jullie namen en klas op te vermelden.
----------
Jullie gaan een rekenkundig onderzoek doen.
Zoek in het boek (Kruistocht in Spijkerbroek) op hoeveel tijd de (etappes van de) kruistocht duurde. Met een atlas bereken je het aantal kilometers dat werd afgelegd. Hoeveel kilometer werd er volgens het boek per dag afgelegd. Zou dat in werkelijkheid kunnen
kloppen? Noteer alle berekeningen en jullie eindconclusie. Vergeet niet om ook jullie namen en klas op te schrijven.
----------
Jullie gaan een dag beschrijven uit de toekomst van de hoofdpersoon. Bedenk eens
hoe de hoofdpersoon verder leeft, na alles wat hij heeft meegemaakt. Hoe gaat hij in de toekomstom met familie en / of vrienden en / of tegenstanders en / of school? Denk hierbij aan karaktereigenschappen / gedrag dat hij heeft ontwikkeld. Vergeet niet jullie
namen en klas te vermelden.
----------
Kies een gebeurtenis en een personage uit het boek. Ga ervan uit dat deze persoon kan schrijven. Schrijf samen wat deze persoon in zijn / haar dagboek zou
hebben geschreven.
Vergeet niet jullie namen en klas te vermelden.
----------
Geef (bijv. met Lego, Playmobile, andere voorwerpen of met mensen) minimaal vijf fragmenten weer uit het boek. Fotografeer deze stillevens voor de presentatie / jullie portfolio. Vermelden jullie ook jullie namen en klas?
----------
Jullie maken een compleet alfabet bij
(jullie leeservaring van) het boek. Dus: A is van …., B is van ….,……Z is van….
Vergeet niet jullie namen en klas op je werk te zetten.
----------
Kopieer een dertigtal zinnen of een volle
bladzijde van je boek en lees deze zinnen nog eens door. Bespreek en noteer alles wat jullie opvalt aan de schrijfstijl en het taalgebruik van de schrijver. Om jullie op weg te helpen: Is de schrijver direct of indirect? Is het taalgebruik vaag of duidelijk? Kun je de zinnen op één of op meerdere manieren uitleggen? Welke stijlfiguren herkennen
jullie? Worden er spreekwoorden of gezegden gebruikt? Zijn de zinnen lang of kort? Gebruikt de schrijver veel actieve of juist passieve zinnen? Gebruikt de schrijver veel ouderwetse of populistische woorden?
----------
Kopieer twee bladzijden van je boek Wat kun je vertellen
over het wereldbeeld van de hoofdpersoon of van de schrijver? Wat zijn volgens de schrijver / hoofdpersoon goede manieren van leven, van omgaan
met elkaar, van omgaan met de wereld om ons heen. Welke normen en waarden heeft de schrijver / hoofdpersoon.
----------
Kopieer een bladzijde van het boek en herschrijf de tekst, maar nu vanuit een ander perspectief. Wordt het verhaal vertelt door de alwetende verteller, laat dan nu eens de hoofdfiguur het verhaal vertellen.
----------
Schrijvers kunnen de spanning opbouwen door het gebruik van open
plekken. Kopieer twee bladzijden van het boek, geef aan waar de open plekken zijn en wat jullie denken, voelen, ervaren bij de open plekken.
----------
Kies een landschap uit het boek en maak hiervan
een tekening, maquette, 3D-ontwerp of plattegrond. Gebruik zoveel mogelijk gegevens uit de tekst.
----------
Bepaal welke gevoelens dit boek bij je / jullie oproept. Maak
een tekening, foto, gedicht, lied, stellage, collage, etc. waarin je deze gevoelens verwerkt / waarin je deze gevoelens deelt met anderen.
----------
Kies twee geschikte bladzijden en lees deze
zo spannend mogelijk voor. Ben je / zijn jullie tevreden, maak dan een opname (mp3 of wav).
----------
Boeken worden soms ingedeeld naar hoofdgenre. Bij welk genre hoort dit boek? Wat zijn de kenmerken van dit hoofdgenre? Welke kenmerken vinden jullie terug in dit
boek (met voorbeelden).
----------
Boeken worden soms ingedeeld naar literaire stromingen. Bij welke stroming hoort dit boek? Wat zijn de kenmerken van deze stroming? Welke kenmerken vinden jullie terug in dit boek?
----------
Schrijf een goede, chronologische samenvatting van
het boek in maximaal tien zinnen.
----------
Maak een woordweb/mindmap van het boek. Gebruik deze woorden om een woordcollage/woordenwolk te maken.
----------
Neem een alinea uit het boek en herschrijf deze met zoveel mogelijk synoniemen. Bekijk beide teksten. Welke tekst past het beste bij het boek en
waarom?
----------
Maak een paspoort, rijbewijs of ID-kaart voor de hoofdpersoon van het boek. Gebruik alle gegevens uit het boek om een passend legitimatiebewijs te maken. Ontwerp ook een pasfoto en handtekening waaruit het karakter van de hoofdpersoon duidelijk wordt.
----------
Kies twee personen uit het boek. Kopieer 2x een lege bladzijde uit een ‘vriendenboekje’
en vul deze bladzijdes in alsof de twee personen uit je boek in elkaars vriendenboekje hebben geschreven.
----------
Kies uit je boek de persoon die je het meest aardig vindt en de persoon die je het minst aardig vindt. Kopieer 2x een lege bladzijde uit een vriendenboekje en vul voor beide personen een bladzijde in. Je mag evt. ook voor beide personen en bladzijde uit een poezie-album ontwerpen, schrijven, maken.
----------
Bedenk tien vragen over het boek, die iedereen die het boek goed gelezen heeft, zou moeten kunnen beantwoorden. Maak dan een vragenblad en een antwoordenblad.
----------
Ontwerp (met een hulpprogramma dat je vindt op Internet) een kruiswoordpuzzel of woordzoeker met belangrijke woorden uit jouw boek.
----------
Als jij je boek omschrijft of samenvat in één
vraag, welke vraag is dat dan. Zet deze vraag in een rebusvorm.
----------
Ontwerp een cryptogram op basis van het boek. Maak ook een antwoordenblad.
----------
Naar welke
tien muzieknummers zou de hoofdpersoon van
jouw boek het liefst luisteren. Schrijf bij ieder muzieknummer in een paar regels waarom / wanneer.
----------
Naar welke tien YouTube filmpjes zou de hoofdpersoon van jouw boek het liefst kijken. Schrijf bij ieder filmpje een paar regels waarom / wanneer.
----------
Welke tien websites zou de hoofdpersoon (in de vertelde tijd) hebben bezocht als hij/zij dat zou hebben gekund? Schrijf bij elke site in enkele regels wanneer / waarom.
----------
Welke tien tv-programma’s zou de hoofdpersoon graag
kijken. Schrijf bij elk programma een kleine toelichting waarom.
----------
Kies 10 boekfragmenten, kopieer ze en schrijf er een toepasselijk, bestaand spreekwoord of gezegde bij.
----------
Welke computer
/ Xbox / … games zou de hoofdpersoon graag
spelen? Schrijf bij iedere game een toelichting van enkele regels waarom / wanneer.
----------
Zoek 20 moeilijke, lastige woorden uit je boek. Geef van ieder
woord de betekenis, een voorbeeldzin waaruit de betekenis duidelijk wordt, een synoniem en een tegenstelling.
----------
Kies een persoon of belangrijk voorwerp uit je boek en ontwerp een “Gezocht” poster met foto en beschrijving, waarom de persoon / het voorwerp gezocht wordt, de beloning die uitgeloofd wordt en waar informatie gemeld kan worden.
----------
Stel je voor dat dit boek verfilmd wordt en jij mag voor iedere persoon uit
het boek de best passende acteur / actrice kiezen. Wie zou welke rol spelen en waarom juist die acteur / actrice? (Dezelfde vraag maar moeilijker:
wanneer het boek wordt bewerkt tot toneel, dans of musical voorstelling.)
----------
Maak van de gebeurtenissen in het boek een heel korte samenvatting en zet die om in een stripverhaal, evt. in een bepaalde
stijl (bijv. Manga)of op de pc. Als groepsopdracht kun je ook een serie foto’s van tableaux of tableaux vivants maken.
----------
Maak van de gebeurtenissen
in het boek een tijdlijn (met dag / maand / jaar). Voorbeeld / suggestie: http://office.microsoft.com/nl-be/templates/tijdlijn-TC001016265.aspx
----------
Maak een kijkdoos van de meest indrukwekkende scene in het boek.
----------
Zoek bij 10 fragmenten van het boek gezichtsuitdrukkingen / lichaamshoudingen die de emotie van de betrokken
persoon weergeven. Neem het fragment over, schrijf erbij van wie je de emotie weergeeft, welke emotie dat is en plak / teken / kopieer de gezichtsuitdrukking / lichaamshouding (van
iemand met dezelfde emotie) erbij.
----------
Jij bent gids / reisleider voor een groep mensen die helemaal enthousiast zijn over dit boek (of over deze schrijver / schrijfster).
Welke plaatsen ga je ze laten zien en wat ga je ze vertellen? Je kan jouw verhaal opschrijven, inspreken of een digitale rondleiding met kaart maken.
----------
Is er ergens in / na het verhaal reden voor een feestje? Jij bent belast met de organisatie
van een feest dat past in / bij het boek. Wat voor feest organiseer je, voor wie, waar, wanneer, eten, drinken, muziek, gastenlijst, uitnodigingen, kleding?
----------
Zoek / maak een goede samenvatting van het boek
of kies (en kopieer) een geschikt fragment. Herschrijf samenvatting / fragment door te veranderen van tijd, van verteltijd, van vertelde tijd,
van verteller, van hoofdpersoon, van omgeving, van situatie, van opbouw, van zinsbouw, van woordkeuze of van publiek. De personen in jouw verhaal zullen anders reageren, probeer hun karakter hetzelfde te houden.
----------
Kies een (afbeelding van) een passend cadeau voor de schrijver van het boek. Schrijf er een bijpassend kaartje bij.
----------
Als een
van de personen uit het boek schrijf je een briefje aan de schrijver van het boek. In
dit briefje kun je aangeven waarom je (on)tevreden bent met jouw rol, jouw karakter, jouw relaties, de situaties waarin je verzeild bent. Je mag ook vragen stellen of suggesties doen. Neem alle briefconventies in acht.
----------
Kies een overlevende uit jouw boek en beschrijf
één dag uit zijn/haar leven, twintig jaar na de gebeurtenissen in het boek. (Dagboekvorm is het eenvoudigst.)
----------
Kies een overlevende
uit jouw boek. Maak een interview dat 20 jaar na de gebeurtenissen uit het boek wordt afgenomen. Bedenk vragen en antwoorden.
----------
Kies een persoon uit
jouw boek. Kies minstens drie karaktereigenschappen. Kies dan een passend beroep voor deze persoon. Zoek een passende advertentie. Schrijf een sollicitatiebrief met
curriculum vitae.
----------
Met welke persoon uit jouw boek wil je wel een dagje uit? Waarom? Wat gaan jullie doen?
----------
Voor een enkele leerling/student is het een uitdaging om op basis van het boek een computergame te ontwerpen. Let op dat
de leerling / student niet te veel / alle (studie)tijd hierin stopt!
----------
Voor een enkele leerling / student is het een uitdaging om (op papier, pc of in materiaal) kleding voor
de verschillende personen uit het boek te ontwerpen. Let op dat de leerling / student niet te veel / alle (studie)tijd hierin stopt!
----------
Voor een enkele
leerling is het een uitdaging om bij historische romans op zoek te gaan naar historische achtergronden op politiek, sociaal, cultureel, economisch
of maatschappelijk gebied. Let op dat de leerling / student niet te veel / alle (studie)tijd hierin stopt. Strakke terreinafbakening gewenst!
----------